Friday, June 10, 2011

Beban Profesion Guru

Baru beberapa hari yang lepas kita menyambut Hari Guru dengan tema tahun ni Guru Penjana Tranformasi Pendidikan Negara. Melihat kepada tema ini saya berpendapat guru mempunyai tanggungjawab besar dalam membentuk acuan pendidikan negara yang cemerlang untuk generasi sekarang dan akan datang.

Beban yang saya maksudkan ialah tanggungjawab dan peranan guru yang perlu diperkemaskan sebaik mungkin memandang realiti yang berlaku hari ini, pelajar tidak matang dalam berdepan hakikat kehidupan lebih-lebih lagi dalam dunia kerjaya. Pelajar hari ini bukan tidak pandai bahkan mereka cemerlang dalam akademik tetapi mereka kekurangan nilai diri yang menjadi tunjang untuk kematangan berhadapan masalah.

Kekurangan nilai meletakkan mereka gagal menyerlah dalam bidang yang diceburi. Tak dinafikan mungkin guru yang di sekolah menengah dan rendah hanya mampu memberikan pelajaran kerana mereka baru di peringkat awal, namun jangan biarkan pelajar terus haus dengan nilai diri kerana ilmu dan pendidikan adalah sesuai yang perlu bergerak selari.

Bagi guru yang berstatus pensyarah, andalah yang menjadi tonggak dalam membina penjelajahan terhadap siswa-siswa untuk lebih bersedia berdepan masalah globalisasi. Jika masyarakat mempertikaikan kualiti siswa maka pensyarah dan universiti perlu bertanggungjawab tetapi jika pelajar sekolah yang bermasalah pastinya guru, pengetua dan sekolah yang perlu bertindak.



View the Original article

No comments:

Post a Comment