Thursday, May 26, 2011

Kenapa Kami Hilang Dua Bulan Lamanya

Letak Di Facebook!

? Untuk Anda, kami menerangkan sebabnya di sini.

Seperti lelaki berkerjaya lain, kami juga di landa kesibukan. Inilah cabaran menjadi pekerja. Anda kena ikut arahan. Ingkar, maknanya Anda tidak ikut arahan. Maknanya Anda bukan pekerja yang baik.

Pekerja yang tidak baik adalah pekerja yang tidak ada motivasi. Tidak mahu maju.

Oleh kerana mengikut arahan ketua, kami di serang oleh kesibukan. Kali ini kami terpaksa bermalam di pejabat, terpaksa melupakan sarapan pagi sambil membaca buku motivasi.

Kami lupakan waktu makan tengahari (.. kami makan tengahari ketika orang lain sedang seronok menikmati minum petang!) serta mengurangkan masa untuk berseronok-seronok seperti menonton wayang, jalan-jalan, tidur, menonton tv, membeli-belah,menikmati bunyi ombak ditepi pantai, mahupun menikmati saat terindah bersama orang tersayang.

Bagi kami ini sudah lumrah. Berkhidmat untuk manusia, kena bersedia berkorban.

Bagi insan bermotivasi, dia akan bersedia berkorban dan terkorban bila sudah ada MINAT dan NIAT.

Ini lumrah orang yang mahu berjaya.

Kami di iMotivasi belajar dari kesilapan kerana kami manusia biasa. Dari kesilapan, sudah tentu kita dapat tahu apa yang betul.

Kini kami sudah mahir bagaimana mengendali kesibukan. Kami belajar bagaimana membahagikan masa serta bagaimana mendisiplinkan diri.

Paling penting, kami belajar bagaimana mengawal malas, menyimpannya lalu mengalirkannya. Malas tidak boleh dibuang serta merta kerana malas cuma boleh di kawal serta di alirkan ke tempat lain iaitu dengan memperuntukkan beberapa jam untuk tidur atau bersantai seketika. Bila sudah rasa segar, barulah bekerja semula.

Setiap orang yang mahu berjaya adalah sibuk.

Kenapa dia sibuk? Sebab dia memilih untuk tidak menjadi malas.

Anda bagaimana? Malaskah Anda? Seberapa malaskah Anda?

Comments (2)

View the Original article

No comments:

Post a Comment